Święta kojarzą nam się z uczuciem ciężkości, stanem objedzenia, dużą ilością jedzenia, które jest tłuste i słodkie. Najczęściej Święta Wielkanocne spędzamy przy stole w gronie najbliższych. Ociężali po jedzeniu mamy ochotę tylko na lenistwo i sen.

Poniżej przedstawiam kilka wskazówek, dzięki którym możemy się czuć w Święta lekko, dobrze i pełni energii i najważniejsze – aby waga nie skoczyła w górę!

  1. Zdrowe nawyki! – nie zapominajmy o nich nawet w Święta Wielkiej Nocy– jeżeli uczysz się lub masz już we krwi zdrowe nawyki żywieniowe to cały czas o nich pamiętaj. DIETA TO SPOSÓB ODŻYWIANIA, A NIE TYMCZASOWE ODCHUDZANIE.
    To znaczy, że nie należy przez Święta pozwalać sobie na wszystko, ponieważ będziesz się czuć ociężale oraz ciężej będzie potem wrócić do swoich zdrowych nawyków, a i te wyrzuty sumienia… Najlepszym sposobem jest to, aby jeść normalne porcje (bez objadania), ale lekko zmodyfikowane (o tym dokładniej w dalszej części poradnika). WAŻNE:
  • Jemy 5 posiłków – nie zwiększamy porcji (co 3h), nie jedzmy wszystkiego w 1 posiłku, kawałek ciasta możesz zjeść w ramach II śniadania/ podwieczorka,
  1. Zdrowsze zamienniki – modyfikuj składniki dań na mniej kaloryczne, mniej tłuste, mniej słodkie:
  • Mniej majonezu!
    Zjadamy go w świąteczne dni bardzo dużo, bo jest używamy do przygotowania wielu potraw. To on odpowiedzialny jest za nadwyżkę kalorii – 1 łyżka majonezu to aż 166 kcal! Jak zredukować ilość majonezu w świątecznym menu?
    Dla przypomnienia: 1 łyżka majonezu to: 166kcal!, a 1 łyżka jogurtu naturalnego to 15 kcal.

Recepta jest prosta – wystarczy majonez zmieszać z jogurtem naturalnym, najlepiej w proporcjach 1:2 (np. 1 łyżka majonezu i 2 łyżki jogurtu naturalnego). I stosować  taką „mieszankę” zamiast majonezu. Zjemy go wtedy trzy razy mniej, nie odczuwając raczej różnicy w smaku.

  • Mięsa – tylko chude
    Wielkanoc to również różnego rodzaju wędliny na świątecznym stole. Zwracajmy uwagę na to, z jakiego mięsa je przygotowano. Wybierajmy wędliny z chudego  mięsa np. drobiowego, wołowego, te które nie mają widocznego tłuszczu. Warto przyrządzić własne pieczone wędliny – np. nadziewaną śliwką polędwicę wieprzową lub kurczaka faszerowanego pieczarkami. Wiadomo wtedy w jaki sposób i z czego została przygotowana wędlina.
  • Żurek gotuj bez kiełbasy
    Bez żurku nie wyobrażamy sobie Świąt Wielkiej Nocy. Ale białą kiełbasę, z którą najczęściej go jemy, najlepiej ugotować wcześniej osobno, by wytopiło się z niej jak najwięcej tłuszczu.
  • Odchudź sałatki
    O tym, że do sałatek lepiej nie dodawać zbyt dużo majonezu już wiemy. Warto też unikać takich składników jak: żółty ser, boczek, tłuste wędliny, duże ilości makaronu, ryżu czy ziemniaków.
  • Może bez polewy?
    I z mniejszą ilością cukru? Albo z ksylitolem lub stewią (naturalne słodziki) zamiast cukru? Zrezygnujmy także z używania margaryny do ich przygotowania, szukajmy przepisów, w których nie stosuje się dużych ilości mąki pszennej albo nie używa się je wcale.
  • Wszystko, tylko nie smażenie!
    Najlepszą obróbką termiczną jest pieczenie, gotowanie oraz grillowanie. Smażenie znacznie podnosi wartość kaloryczną posiłków!
  • Nie zapominajmy o świeżych warzywach! Pamiętajmy, by posiłkom towarzyszyła porcja niskokalorycznych warzyw, które są źródłem witamin, minerałów i błonnika, zapewniają uczucie sytości.

PASZTET Z SOCZEWICY:
PRZEPIS:
– 1 szklanka czerwonej soczewicy
– 1/2 szklanki słoneczniku
– 1/2 szklanki płatków owsianych
– cebula
– 2 małe ząbki czosnku
– 2 marchewki
– 1 pietruszka
– sol, pieprz, słodkiej papryki, posiekana pietruszka, majeranek
– 2 listki laurowe
– olej rzepakowy,
– sezam do dekoracji

Soczewicę zalewamy dwoma szklankami wrzątku, dodajemy sól, liście laurowe i gotujemy pod przykryciem ok.20 minut. Słonecznik zalewamy wrzątkiem i odstawiamy na kilka minut. Płatki owsiane zalewamy niewielką ilością wrzątku – aby zmiękły. Cebulę kroimy w kostkę i podsmażamy na oleju. Dodajemy startą na grubych oczkach marchewkę i pietruszkę, dusimy pod przykryciem przez 10 minut.Wszystkie składniki łączymy w dużej misce, dodajemy przeciśnięty przez praskę czosnek, przyprawy, porządnie mieszamy i wykładamy do keksówki. Na koniec posypujemy sezamem, następnie pieczemy przez 40-45 minut w nagrzanym do 180 stopni piekarniku i GOTOWE!

Zapraszamy do umawiania wizyt z naszym dietetykiem, mgr. Izabelą Nowak za pośrednictwem portalu Znany Lekarz