Mówimy o tym pod koniec września, ponieważ w ostatnią niedzielę tego miesiąca (24.09) obchodzony jest Światowy Dzień Serca. Na nasze serce, układ krążenia korzystnie wpływa aktywność fizyczna, systematyczny, umiarkowany wysiłek – to mogą być dłuższe spacery kilka razy w tygodniu, jazda na rowerze, ćwiczenia, pływanie. Jeśli ktoś chciałby ćwiczyć bardziej intensywnie, pamiętajmy, by nie robić tego bez konsultacji z lekarzem, sprawdzenia najpierw stanu swojego zdrowia.

Serce lubi także zdrową, bogatą w warzywa i owoce, mało tłustą i niezbyt słodką dietę, unikanie mocnego alkoholu, ograniczenie lub rzucenie palenia, niedopuszczanie do otyłości. Nie zapominajmy, by raz na kilka miesięcy zmierzyć sobie ciśnienie tętnicze krwi, zważyć się, przynajmniej raz w roku zrobić badanie krwi, zbadać poziom glukozy, poziom cholesterolu, co jakiś czas zrobić EKG. Jeśli zauważymy u siebie jakieś niepojące objawy – na przykład szybko się męczymy, odczuwamy ból w klatce piersiowej – koniecznie wybierzmy się do lekarza.

Światowy Dzień Serca to też dobra okazja, by zainteresować się tym, jak udzielać pierwszej pomocy – nauczyć się, jak pomóc osobie poszkodowanej w wypadku, osobie, u której doszło do zatrzymania krążenia i oddechu.