Cukrzyca typu 2 to epidemia XXI wieku. Tak coraz częściej mówi się o tej groźnej chorobie, która, jeśli dojdzie do powikłań, jakie powoduje, może chorej na nią osobie skrócić życie nawet o ponad 10 lat.

14 listopada obchodzimy Światowy Dzień Cukrzycy. Na świecie cierpi na tę chorobę ponad 420 mln osób, w 2040 roku ta liczba ma  wzrosnąć do ok. 650 mln. W Polsce z cukrzycą zmaga się blisko 3 mln osób. Liczba chorych rośnie bardzo szybko, ponieważ sami „pomagamy” cukrzycy, ułatwiamy jej zadanie – chorobie sprzyjają: brak ruchu, zła dieta nadwaga i otyłość. A coraz więcej z nas źle się odżywia, je zbyt tłusto i słodko, w pośpiechu, nieregularnie, żyje na siedząco, lekceważy zbędne kilogramy.

Na cukrzycę typu 2 chorują nie tylko osoby starsze, ale także ludzie w młodym i średnim wieku – ten rodzaj cukrzycy dotyka 90 procent osób zmagających się z tą chorobą. Jej powodem są zaburzenia wydzielania lub działania insuliny, która odpowiada za stężenie glukozy we krwi (albo oba te czynniki jednocześnie). Przyczyną cukrzycy typu 2 może też być otyłość, która wywołuje insulinooporność.

Cukrzyca typu 2 powoduje zwiększenie stężenia glukozy (potocznie cukru) we krwi – jeśli nie jest ono w porę wykryte i leczone, niszczy nasz organizm. Cukrzyca długo się ukrywa: latami nie boli, nie dokucza. Nieleczona może być przyczyną groźnych powikłań – efektem cukrzycy mogą być uszkodzenia siatkówki oka, niewydolność nerek, uszkodzenia nerwów, choroba wieńcowa, zawał serca, udar mózgu.

Dlatego tak ważne jest kontrolowanie stężenia glukozy we krwi na czczo. Powinno się je sprawdzać raz na 3 lata, a po 45 roku życia – raz na rok. Raz w roku, bez względu na wiek, o tym badaniu powinny pamiętać osoby z nadwagą, mające problemy z odpowiednim poziomem cholesterolu we krwi, chorujące na nadciśnienie tętnicze czy inne choroby układu krążenia.

Warto też pamiętać, że ryzyko zachorowania na cukrzycę znacznie spada, kiedy poprawimy styl życia – ocenia się, że można w ten sposób zapobiec aż 70% przypadków zachorowań na cukrzycę. Wystarczy eliminowanie z diety produktów z nadmierną zawartością tłuszczów zwierzęcych, cukrów, soli, a zastąpienie ich większą ilością warzyw i owoców. Trzeba też dbać o właściwą masę ciała, nie dopuszczać do nadwagi, otyłości. I trzeba wstać z fotela – zacząć regularnie się ruszać, zmusić, 3-4 razy w tygodniu, organizm do tego, żeby troszkę się zmęczył: np. wyjść na dłuższy spacer, na basen, pojeździć na rowerze

UWAGA

  • Prawidłowy poziom glukozy we krwi na czczo wynosi 70-99 mg/dl.
  • 100-125 mg/dl może oznaczać stan przedcukrzycowy.
  • Stężenie powyżej 125 mg/dl może oznaczać cukrzycę.
  • Wyniki badania stężenia glukozy we krwi na czczo koniecznie trzeba pokazać swojemu lekarzowi rodzinnemu.